Vad B2B bolag borde fokusera på

Först behöver vi reda ut vad B2B står för. Det är en förkortning av det engelska uttrycket business to business. Med andra ord handlar det om affärer som görs mellan olika företag. B2B skiljer sig en hel del från B2C som betyder business to Customers. Den stora skillnaden är att köparen är mycket mer förberedd och tar inte kontakt med säljaren förrän han är beredd att köpa.

Utveckla din kundportal

Har du en kundportal där du säljer direkt till konsument kan du utveckla den till att också omfatta B2B. Du kan få hjälp med att utveckla din B2B portal av Columbus. En kundportal för B2B är avsevärt mycket mer komplicerad än en portal för försäljning direkt till kund. Bland annat ska systemet klara av olika priser, rabatter och valutor., men dessutom kunna klara att bli kritiskt granskad av de potentiella kunderna.

Vill du bli B2B säljare

De nya kunderna är därför pålästa och kräver en ny typ av säljare inom B2B segmentet. Tidigare gjorde man de flesta affärerna inom B2B över telefon och dessutom med personlig kännedom om säljaren. Idag förlitar sig kunderna mer på digital shopping via en kundportal som leder köparen till köpslut. Det finns utbildningar för säljare av den nya typen.